آیین سنتی سوم امام حسین(ع) با رعایت پروتکلهای بهداشتی در یزد اجرا میشود/ عدم حضور هیئتهای عزاداری در مسجد ملااسماعیل
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۸۷۲۹۱۹
گروه استانها - مراسم سنتی سوم امام حسین(ع) امسال با رعایت پروتکلهای بهداشتی و بدون حضور هیئتهای عزاداری برگزار میشود. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یزد، برگزاری مراسمهای عزاداری در یزد که از دیرباز تاکنون به دارالعباده و حسینیه ایران شناخته شده و میشود از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ برنامههایی که همه سال با حضور بسیار زیاد مردم در نقاط مختلف استان اجرا میشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قطع به یقین یکی از مهمترین دلایل نامگذاری یزد به نام حسینیه ایران هم برگزاری همین آیینهای خاص و ویژه بوده که شور و شعور حسینی را در مرکزیترین نقطه ایران برای همیشه زنده نگاه داشته است.
با این وجود شیوع کرونا سبب شد که آیینهای عزاداری در استان یزد هم به مانند دیگر نقاط کشور با تفاوتهایی روبرو شود و به ویژه در ارتباط با حضور جمعیت کاهش محسوسی را مشاهده کنیم.
امسال تمامی عزاداریها با یک سوم و یک چهارم ظرفیت هیئت و حسینیههای نقاط مختلف برگزار شد و تمام افرادی که در عزاداریها شرکت میکردند ماسک زده و فاصلهگذاری اجتماعی را رعایت میکردند.
این رعایت به حدی جدی گرفته شده بود که به گفته بسیاری از مسئولان پزشکی کشور، عزاداران حسینی بیشترین میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی را به خود اختصاص داده بودند.
یکی از مهمترین مراسمهایی که در عزاداریهای یزد همه ساله برگزار میشد، آیین 13 محرم یا سوم شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) بود.
مراسم عزاداری اباعبداللهالحسین(ع) در حسینیه بیرجند به روایت تصویربرنامه عزاداری حرم حضرت معصومه(س) در دهه دوم ماه محرم اعلام شدچرا کوفیان پای وعده خود نماندند؟! + گزارش تصویریآیینی که در ارتباط با برگزاری یا لغو آن و نحوه برگزاری صحبتهای زیادی مطرح شده بود و افراد زیادی منتظر بودند که از نحوه برگزاری آن اطلاع پیدا کنند.
موضوعی که حجت الاسلام و المسلمین علیرضا نجیمی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد در جمع خبرنگاران در ارتباط با آن، از برگزاری مراسم 13 محرم در یزد خبر داد.
نجیمی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم 13 محرم در یزد قدمتی بالغ بر 100 سال دارد اظهار داشت: در این مراسم که در مسجد ملااسماعیل برگزار میشود، روحانیون میزبان عزاداران حسینی هستند.
وی خاطرنشان کرد: امسال این مراسم همانند سالهای گذشته برگزار میشود با این تفاوت که به دلیل شیوع کرونا، ساعت برگزاری آن کمتر و از هشت تا 10 صبح است و میزبانی از هیئتهای عزاداری و پذیرایی از عزاداران را نخواهیم داشت.
آیین سنتی 13 محرم یکی از آیینهایی است که تمامی اقدامات آن توسط روحانیون انجام می شود و هیئتهای عزاداری هر ساله با حضور در مسجد ملااسماعیل به عزاداری پرداخته و پس از آن با خارج شدن هیئت، نوبت به ورود هیئت بعدی میرسد که امسال حضور هیئتها در این مراسم امکانپذیر نیست.
از مهمترین ویژگیهای این مراسم، پذیرایی از عزاداران حسینی توسط روحانیون استان یزد است که در سالهای پیش از شیوع کرونا با پخت و توزیع قهوه یزدی و چایی این پذیرایی انجام میشد.
انتهای پیام/ز
منبع: تسنیم
کلیدواژه: هیئت های عزاداری هیئت ها 13 محرم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۸۷۲۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«پنجاه به دَر» قزوینیها چگونه مدارس را تعطیل کرد؟ (+عکس)
امروز پنجاهمین روزِ بهار است؛ روزی همزمان با آیینِ «پنجاه به درَ» قزوینیها؛ آیینی کهن که حتی برگزاری آن بهانهای برای تعطیلی مدارس شهر میشود!
به گزارش ایسنا، مناسبتها و آیینهای متعددی در تقویم ایرانِ باستان وجود دارد که برخی از آنها تنها مربوط به منطقه جغرافیایی خاصی است. با این وجود از تعدادی از آنها تنها یک نام باقی مانده است و یا به شکل محدود برگزار میشوند؛ البته داستانِ «پنجاه به درَ» برای قزوینیها متفاوت است تا جایی که آموزش و پرورش این استان، طی اطلاعیهای اعلام میکند که مدارس این شهر در نوبت عصر تعطیل است تا خانوادهها بتوانند در آیینِ «پنجاه به درَ» شرکت کنند. اقدامی قابل تامل آنهم در شرایطی که یا برخی از این آیین و رسوم کهن در حال فراموشی است و یا مناسبتهای وارداتی درحال جایگزینی با آنها هستند.
وابستگی جشنهای ایرانی با امور روزمره ایرانیانِ باستان غیرقابل انکار است. در واقع مردم اتفاقاتی را واسطه برگزاری جشنها و آیینهایی میکردند که زندگی روزمرهشان با آنها گره خورده بود؛ از جمله آنها میتوان به امور مرتبط با کشاورزی اشاره کرد؛ آیینهایی برای شکرگزاری نعمتهای پروردگار برای رُستنیهای زمین و یا درخواست و دعا برای موضوعات مرتبط با آن.
«پنجاهبهدَر» مراسم برای شکرگزاری بارشهای بهاری و یا بارانخواهی در سالهای کم بارِش در شهر قزوین است که از دیرباز تا همین امروز در پنجاهمین روز بهار، یعنی ۱۹ اردیبهشت ماه در محل مصلی قدیمی شهر برگزار میشود. این مصلی میان باغات سنتی شهر قرار دارد.
هرچند که سال گذشته تبدیل محل برگزای این آیین به پارکینگ، اجرای مراسم را تا روزهای منتهی به آن در شرایطی بلاتکلیفی قرار داده بود اما به نظر میرسد در سال جاری با توجه به همکاری آموزش و پرورش با مردم برای شرکت حداکثری در این آیین، مشکلات برگزاری مراسم به حداقل رسیده باشد.
آیین «پنجاه به دَر» که در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران به ثبت رسیده است؛ به گفته برخی در گذشته به شکل جدیتر توسط زنان برگزار میشده است؛ هرچند درحال حاضر برگزاری آن جز در یک بخش تفاوتی میان زنان و مردان ندارد.
درگذشته مردم در پنجاهمین روز بهار با همسایهها و آشنایان از خانه بیرون میآمدند و به مصلی میرفتند. با توجه به اینکه آبانباری قدیمی در این قسمت وجود داشت، در صورتی که در آن سال باران کمی باریده بود و احتمال خشکسالی میرفت، آنها روی بامِ آبانبار به نیت بارانخواهی، دو رکعت نماز حاجت میخواندند و از خداوند تَرسالی طلب میکردند.
از سوی دیگر اگر بارش باران را تا آن زمان کافی میدانستند، نماز شکر بهجا میآوردند. زنان پس از خواندن نماز مجددا وضو میگرفتند و چند قطعه سنگ برمیداشتند و به نیت برآوردهشدن خواسته و حاجتی که داشتند، این سنگها را بر سردر و دیواره آجری آبانبار میچسباندند. به اعتقاد آنها اگر سنگها به سردر، یا دیواره آبانبار میچسبید، خواسته و حاجت آنها بهزودی برآورده میشد.
بعد از برگزاری این مراسم، آنها در «پنجاه به دَر» نان و ماست و یا آشرشته در میان حاظران در این مراسم تقسیم میکردند؛ البته پخش کردن نذریهای دیگری مانند نان و پنیر، آجیل مشکلگشا، شیرینیهای باقیمانده از سفره نوروز و میانوعده قزوینی «دُیماج» نیز به مرور رواج یافته است. دُیماج پیشغذایی محلی با مخلوطی از نان خردشده، پنیر، سبزی، گردو، کشمش و سیر است.
دُیماجهرچند نیت و برخی کارهایی که مردم در «پنجاه به دَر» انجام میدهند با «سیزده بهدر» متفاوت است اما در نهایت این رسمِ ایرانی هم بهانهای برای دور هم جمع شدن افراد و گذراندن اوقاتی خوش کنار یکدیگر میشود.
کانال عصر ایران در تلگرام